برنامه ریزی شهری و جی ای اس
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
نویسنده : مرجان سنجرانی

تعريف پاركينگ :
پاركينگ درفرهنگ لغت به معناي تفرج گاه؛ جايگاه توقف؛ در توقف نگه داشتن و ... معرفي مي شود . اما در اصطلاح عبارت است از : بخشي از اراضي شهري كه جهت توقف وسايط نقليه در نظر گرفته شده است و از نظر
مهندسين ترافيك به عنوان يكي از كاربريهاي اصلي زمين محسوب مي گردد. كه با گسترش شهرنشيني و افزايش ابعاد شهرها ، عوامل مرتبط
با آن نيز نمايان تر شده و توسعه مي يابد . (جلالي فراهاني ، 99(1387)


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: شهر , ,
برچسب‌ها: پارکینگ , تعریف پارکینگ , ضرورت پارکینگ ,
تاریخ : شنبه 28 تير 1393
نویسنده : مرجان سنجرانی

ضرورت ایجاد شهرهای جدید

موضوع شهرهای جدید در ایران در حال حاضر یكی از سیاست های اصلی وزارت مسكن در كنار بهسازی و احیای بافت قدیم شهرها به خصوص شهرهای بزرگ و توسعه بیرونی (فیزیكی) شهرهای موجود می باشد كه محل بحث بسیاری از كارشناسان اقتصادی، جامعه شناسی، معماران و شهرسازان و... می باشد. در حال حاضر علیرغم تلاش های انجام شده جمعیتی در حدود ۲۰۰ هزار نفر در بیش از ده شهر جدید در كشور سكونت دارند و پیش بینی شده است در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۵/۳ میلیون نفر افزایش یابد.

روند پیچیده تر شدن مسائل شهر و شهرنشینی (به ویژه مسأله مسكن) در سال های اخیر سبب گردید تا سیاستگذاران آمایش زمین های شهری در سطح كشور از اواسط دهه ۶۰ به ایجاد موجی از طرح های آماده سازی زمین و نیز ایجاد شهرهای جدید دست یابند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: شهر , ,
برچسب‌ها: شهر جدید ,
تاریخ : شنبه 28 تير 1393
نویسنده : مرجان سنجرانی

موقعیت شغلی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری:

فارغ‌التحصيل رشته برنامه‌ریزی شهری، مي‌تواند در موقعيت‌هاي شغلي زير فعاليت كنند:

برنامه‌ریز کاربری اراضی، مدیر سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، برنامه‌ریز حمل و نقل، نویسنده گرانت، هماهنگ کننده مسکن، برنامه‌ریز پارک‌ها، معمار، نقشه‌کش، و سایر مشاغل در آژانس‌های ملی و محلی دولتی و مشاوره‌های خصوصی مربوط به توسعه منطقه‌ای، جامعه، و اقتصادی.

کشور ما برای توسعه شهری و منطقه‌ای نیاز به 50 هزار برنامه‌ریز شهری و منطقه‌ای دارد؛ یعنی اگر ما بخواهیم به توسعه‌ی جهانی نزدیک شویم باید بحث برنامه‌ریزی را باور داشته و در این زمینه سرمایه‌گذاری نماییم تا بتوانیم مثل کشور کره با استفاده از منابع برنامه‌ریزی، عقب ماندگی خود را جبران کنیم. اما متأسفانه در حال حاضر توانایی‌های متخصصان این رشته در فرهنگ عمومی جامعه شناخته شده نیست و مسئولان بین معماری و شهرسازی تمایزی قائل نمی‌شوند. در حالی که دانش معماران در حد بنا است و آنها در مقیاس کلان مداخله نمی‌کنند؛ یعنی یک شهر یا یک منطقه را با تمام ویژگی‌ها و خصوصیات اجتماعی‌، انسانی، اقتصادی، فرهنگی و فیزیکی آن مطالعه نمی‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند در برنامه‌ریزی یا طراحی شهری موفق باشند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: شهر , ,
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
نویسنده : مرجان سنجرانی

سیستم مجموعه ای از اجزاء محدود است که برای رسیدن به هدف خاصی همکاری می کنند. به بیانی دیگر سیستم شامل عناصر اصلی و روابط بین آنها و مجموعه ای از روابط میان سیستم و محیط آن است. سیستم حرارتی یک ساختمان، یک سیستم ساده است که ورودی آن سوخت و خروجی آن انرژی است و بازده آن میزان گرمایی است که قابل اندازه گیری است. بررسی هر سیستم با تعریف جزئیات و روابط بین آنها شناخته می شود، بنابراین داده پایه و اساس هر سیستم است و کوچکترین جزء یک سیستم است. داده های خام در سیستمها پردازش می شوند تا برای تولید اطلاعات جهت تصمیم گیری های صحیح به کار روند.

سیستمهای اطلاعات سیستمهای رایانه ی هستند که داده ها یا اطلاعات را نگهداری وپردازش می کنند. نوع داده مهمترین عنصر در سیستم اطلاعات است. بخشی از این سیستمها علاوه بر اعداد و حروف با نقشه نیز کار می کنند که این سیستمها را، سیستمهای اطلاعات مکانی می نامند. در این سیستمها اطلاعات مکانی به هر نوع فضایی اشاره می کند. اگر داده های مکانی مربوط به سطح زمین و یا نزدیک به آن باشد، دادة مکانی نامیده می شود که سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) با داده هایی که به نحوی با موقعیت جغرافیایی مرتبط است، کار می کند، به عبارت دیگر GIS به جمع آوری، تولید، نگهداری، بازیابی، تجزیه و تحلیل داده هایی می پردازد که در دنیای واقعی فضایی را اشغال نموده اند. بنابراین کلیة رشته هایی که بخشی از داده های خود را از زمین به دست می آورند از کاربران GIS محسوب می شوند. جغرافیا به دلیل یکپارچگی و جامع نگری در داده های جغرافیایی واستفاده از نگرش سیستمی، علاوه بر استفاده از GIS در تحلیلهای مکانی به غنای این سیستم نیز می افزاید. Harvey لزوم بکار گیری تحلیل سیستمی در جغرافیا را مطرح می سازد و آن را روشی نیرومند برای پاسخ به سؤالات پیچیدة طبیعت می داند. Burrough جی آی اس را ابزاری توانمند در جمع آوری، ذخیره سازی، استخراج، تبدیل و نمایش داده های مکانی تعریف می کند. شکل زیر مفهوم دادة مکانی را نمایش می دهد. همانطور که این شکل نشان می دهد، دادة مکانی ماهیت های متفاوتی را دارند از داده های مستخرج از تصاویر ماهواره ای تا داده های پستی، حمل ونقل و غیره را شامل می شوند که وجه مشترک آنها، زمین مرجع بودن آنها است. به بیانی دیگر داده های مکانی دارای مختصات است که در قالب یک سیستم تصویر تعریف شده است.

منبع : کتاب “درآمدی بر سیستم های اطلاعات جغرافیایی”، انتشارات دانشگاه پیام نور



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: GIS , ,
تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393
نویسنده : مرجان سنجرانی

بازار کار رشته ی کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی شهری

رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری رشته ای نو که در سال 1385 وارد گرایش جغرافیا گردید و یکی از بهترین گرایشهای رشته ی جغرافیا شناخته شده است .
هدف جغرافیا و برنامه ریزی شهری به ایجاد محیط زندگی بهتر برای شهروندان، فقر شهری و عدالت فضایی و اجتماعی، برنامه ریزی کاربری اراضی، ارتباط بین فضای کالبدی و فضای اجتماعی و.... است .


|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: شهر , ,

آخرین مطالب

/
سلام به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ طراحی شده فقط جهت بالا رفتن اطلاعات شما در زمینه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و دروس مربوط به این رشته می باشدو قصد دارم از ایدها و روشهای جدید برای بهتر شدن هر چه بیشتر شهر ها بگم . با آرزوی موفقیت روز افزون برای همه ی پویندگاه علم ودانش.